Bezpečnosť na školách potrebujeme riešiť, konkrétne kroky zatiaľ nepoznáme

Nový minister školstva Ján Horecký bol pred troma týždňami na pracovnej ceste vo Fínsku. Jedným z cieľov delegácie bolo inšpirovať sa fínskym vzdelávacím systémom v oblasti prevencie a riešenia extrémizmu a radikalizmu na školách.

Oficiálna správa z ministrovej cesty sa téme extrémizmu a radikalizácie príliš nevenuje, a tak nie je jasné, akú inšpiráciu v oblasti bezpečnosti škôl táto návšteva priniesla. Viac o ministrových názoroch a postojoch sme sa dozvedeli z nedávnej diskusnej relácie, v ktorej bol hosťom. Môžeme teda očakávať nejaké účinné kroky?

Článok sme odomkli tu a nižšie sa nachádza stručné zhrnutie.

V podstate jediným jasným opatrením, ktoré minister spomenul, bola pripravovaná zmena obsahu vzdelávania na základných školách. Nové učivo by sa malo oveľa viac venovať osobnostnému rozvoju žiačok a žiakov.

Je však otázne, či vôbec dôjde k zhode, k akým hodnotám a postojom budeme žiačky a žiakov viesť. V spoločnosti aj u viacerých vrcholových politikoch a političkách pretrvávajú negatívne alebo prinajmenšom rezervované postoje voči menšinám. Napokon, výnimkou nie je ani súčasný minister školstva, ktorý sa napríklad otvorene staval proti rozširovaniu práv LGBTI+ ľudí. Čiže dôležité bude nielen vytvoriť v školách dostatok priestoru pre osobnostný rozvoj detí a žiakov, ale aj vhodne a v súlade s aktuálnym vedeckým poznaním či dobrou praxou zo zahraničia nastaviť vzdelávací obsah.

Jednou z nevyhnutných podmienok premeny škôl je, aby v nich pôsobili kvalifikovaní ľudia, ktorí sa budú starať o duševné zdravie a pohodu detí, ako aj zamestnancov a zamestnankýň. Podľa našich prepočtov na základe údajov za minulý školský rok nemala ani jedného člena či členku takzvaného školského podporného tímu približne polovica základných škôl. Teda v každej druhej škole na Slovensku nepracovala ani jedna školská psychologička, sociálny pedagóg či školská špeciálna pedagogička.

Problém mala riešiť reforma, ktorú koncom leta predstavil dosluhujúci minister Branislav Gröhling (SaS). Školám sa mali začať prideľovať účelovo viazané peniaze na členov a členky podporného tímu podľa toho, koľko detí sa v škole vzdeláva. Bývalý minister však nevyrokoval to hlavné, a to peniaze. Reforma tak do dnešného dňa zostala visieť v medzirezortnom pripomienkovom konaní a vo verejnej debate sa prakticky nespomína. A mlčí o nej aj nový minister.

Pridaj komentár