Správa o činnosti za rok 2024

Aj v roku 2024 sme sa snažili svojou činnosťou prispieť k zvyšovaniu kvality vzdelávania a k zabezpečovaniu spravodlivosti vo vzdelávaní na Slovensku. V správe sumarizujeme naše najdôležitejšie analytické výstupy, aktivity na podporu zvyšovania kvality verejnej diskusie o vzdelávaní a činnosti zamerané na rozvoj našej organizácie.

Skúmanie pracovných podmienok učiteliek a učiteľov v Bratislave

V spolupráci s hlavným mestom Bratislava sme realizovali rozsiahly výskum kvality pracovných podmienok v základných školách a v základných umeleckých školách v Bratislave. Prostredníctvom detailnej analýzy administratívnych údajov, dotazníkového prieskumu medzi vyučujúcimi v Bratislave a na základe deviatich skupinových diskusií s učiteľmi a učiteľkami sme zisťovali: aké náročné je vzdelávacie prostredie v školách v Bratislave a na Slovensku, ako sú školy vybavené podporným personálom, aká je finančná situácia a fluktuácia vyučujúcich, ako hodnotia učiteľky a učitelia svoje duševné zdravie, čo spôsobuje vyučujúcim najväčší stres a aké sú v školách vzťahy. V zahraničnej literatúre sme sa pozreli tiež na to, ako by overená prax z iných krajín mohla pomôcť riešiť nedostatok učiteliek a učiteľov. Na základe našich zistení budeme hlavnému mestu odporúčať opatrenia pre zníženie nedostatku učiteliek a učiteľov v Bratislave. Analýza bude zverejnená v roku 2025.

Analýza vzdelávacieho prostredia v meste Zvolen

Pre CEEV Živica a mesto Zvolen, ktoré sa ako jedno z mála miest na Slovensku rozhodlo riešiť problém segregácie rómskych detí v školách, sme vypracovali analýzu vzdelávacieho prostredia vo Zvolene. Pozreli sme sa na zloženie žiactva v jednotlivých školách ako aj na očakávania rodičov detí z majority i vylúčených komunít. Skúmali sme názory rodičov na to, ako by mala vyzerať ideálna škola pre ich deti a aké vlastnosti školy považujú rodičia za najdôležitejšie. Náš výskum potvrdil, že deti zo sociálne znevýhodneného prostredia (a teda aj rómske deti) boli v školách rozmiestnené veľmi nerovnomerne. Zároveň odhalil aj obavy rodičov z niektorých zavádzaných zmien. Mestu Zvolen sme odporučili detailnejšie analyzovať inkluzívnosť vzdelávacieho prostredia, preskúmať názory a potreby škôl s novozaradenými rómskymi žiakmi a zlepšiť informovanosť rodičoch o realizovaných zmenách. 

Vyhodnocovanie podpory pre začleňovanie ukrajinských detí v bratislavských školách

V tejto analýze sme sa pozreli na to, ako sa darilo dvom unikátnym opatreniam na podporu začlenenia detí z Ukrajiny. Išlo o pôsobenie terénnych pracovníčok z Ukrajiny a lektoriek slovenčiny v bratislavských školách. Terénne pracovníčky podporovali deti psychologicky a sociálne. Lektorky vyučovali slovenčinu ako cudzí jazyk. Obe opatrenia vznikli vďaka Hlavnému mestu SR Bratislava a Centru inkluzívneho vzdelávania. Tri takéto základné školy sme navštívili. Učiteľského zboru a podporných tímov sme sa pýtali, ako tieto opatrenia vnímali a čo by navrhli zlepšiť. Terénne pracovníčky a lektorky mali podľa personálu škôl pozitívny vplyv na deti aj prácu učiteľského zboru či podporných tímov, identifikované však boli aj viaceré aspekty opatrení vyžadujúce zlepšenie (napr. organizácia práce, potreba častejšej prítomnosti, zlepšenie komunikácie v rámci školy, financovanie a ďalšie).

Medzinárodná spolupráca na analýze o prechode medzi vzdelávacími stupňami

Sme radi, že sa nám podarilo stať sa súčasťou medzinárodného projektu pod záštitou programu Erasmus+. Spoločne s partnermi sme začali skúmať ako prebieha prechod medzi vzdelávacími stupňami v zapojených krajinách. Prechody – či už medzi predškolským vzdelávaním a základnou školou alebo medzi prvým a druhým stupňom základnej školy, totiž patria medzi najnáročnejšie obdobia vo vzdelávaní detí. 

Pracujeme na tvorbe analýzy, kde porovnáme vzdelávacie systémy a pripravíme prípadové štúdie škôl i praktické odporúčania a nástroje. V úvodnej fáze projektu sme sa zúčastnili stretnutia na pôde Ľubľanskej univerzity, kde prebehla diskusia o nami navrhovanom dotazníku, ktorý budú krajiny vypĺňať. Projekt koordinuje Trnavská univerzita a okrem nás sú jeho partnermi CZŠ Narnia Bratislava, Väätsa Põhikool (Estónsko), Prezidento Valdo Adamkaus gimnazija (Litva) a Ľubľanská univerzita (Slovinsko).

Tvorba stratégie rozvoja ľudských zdrojov v oblasti vzdelávania, výskumu a športu

Medzi naše aktivity patrí aj práca vo viacerých pracovných skupinách. Sme radi, že jednou z nich je sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport, ktorej garantom je Konfederácia odborových zväzov Slovenskej republiky. V rámci sektorovej rady sme pracovali predovšetkým na príprave stratégie rozvoja ľudských zdrojov vo vzdelávaní, výskume a športe. Stratégia obsahuje najmä: ciele v oblasti rozvoja ľudských zdrojov, potrebné opatrenia a návrh a vyhodnotenie ukazovateľov, opis aktuálnych trendov v oblasti vzdelávania, výskumu a športu, ktoré vplývajú na ľudské zdroje, prognózu vývoja ľudských zdrojov. 

Vyhodnocovanie eurofondových projektov vo vzdelávaní

V spolupráci s Inštitútom pre výskum práce a rodiny sme začali vybraným národným projektom poskytovať odbornú podporu v oblasti vyhodnocovania ich dopadu. Našou úlohou bolo pre vybrané projekty nastaviť merateľné ciele, metodiku zberu dát a tak vytvoriť dobrý základ pre ich dôkladné vyhodnocovanie. S manažérkami a manažérmi projektov sme absolvovali prvé stretnutia a začali nastavovať hodnotiace rámce.

Zvyšovanie kvality verejnej diskusie o vzdelávaní

Aj v roku 2024 sme pokračovali v pravidelnom komentovaní a vyhodnocovaní vzdelávacej politiky na Slovensku. V našej pravidelnej rubrike na Denníku N sme sa venovali zhoršeným výsledkom žiakov v testovaní PISA, téme platov učiteľov a ich pracovným podmienkam, vysokému dopytu po gymnáziách či rozpočtu pre školstvo. Všetky tieto texty nájdete odomknuté a voľne dostupné na našej stránke v sekcii Školský týždeň.

S Denníkom N sme tiež spolupracovali na príprave textu o zavádzaní podporných opatrení do škôl. Novinárke Denise Gdovinovej sme pripravili odborné podklady k tejto téme a spoločne sme navštívili dve základné školy. Cieľom našej návštevy bolo preskúmať, ako prebieha poskytovanie personálnej a materiálnej podpory v školách a aké zmeny priniesla reforma podporných opatrení. Vypočuli sme si postrehy riaditeliek, školských podporných tímov a učiteliek a tiež sme sa pozreli na vyučovanie priamo v triede. Výsledkom našej spolupráce je pútavá reportáž rámcovaná dôležitými kontextuálnymi dátami.

Dôležitým pilierom podpory rozvoja verejnej debaty o vzdelávaní boli pre nás aj naše diskusie o duševnom zdraví detí, o vzťahovej a sexuálnej výchove v školách a o už spomínaných podporných opatreniach. V diskusiách sme sa usilovali o prepájanie „teórie s praxou“ a pozývali si do nich okrem relevantných expertov aj ľudí pôsobiacich priamo v školách. Tešilo nás, že ľudia mali záujem o tento formát, čo potvrdzovali aj svojou osobnou účasťou na podujatiach. 

V neposlednom rade pokračovala aj naša spolupráca s médiami, ktorým sme poskytovali ad hoc vyjadrenia a konzultácie. Otestovali sme si aj formát novinárskych raňajok, na ktorých sme odprezentovali výsledky našich nezávislých analýz a dôležité údaje k aktuálnym témam v školstve. Vzhľadom na pozitívnu spätnú väzbu z novinárskej obce plánujeme v tejto aktivite pokračovať.

Prednášali a diskutovali sme aj na rôznych podujatiach, akými bola napríklad Bratislavská učiteľská konferencia, BRaK – Bratislavský knižný festival alebo beseda so študentmi Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela. Už po niekoľkýkrát sme vo forme porotcovania podporili renomované ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska.

Rozvoj CVA

Naďalej sme sa snažili rozvíjať CVA aj inštitucionálne. Posilnili sme sa personálne – súčasťou nášho tímu sa stala Michaela Bednárik. Spustili sme náš LinkedIn a vytvorili darovaciu stránku cez Darujme.sk, cez ktorú nám môžete poslať Váš príspevok. 

O našich činnostiach sme pravidelne informovali na našej facebookovej stránke a prostredníctvom nášho newslettra. 

Za podporu našich aktivít ďakujeme nasledujúcim partnerom a podporovateľom: Hlavné mesto Bratislava, Nadácia ZSE, Nadačný fond Telekom pri Nadácii Pontis, Nadácia Pontis, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti, Konfederácia odborových zväzov SR, Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica, Centrum inkluzívneho vzdelávania, Trnavská univerzita v Trnave, Inštitút pre výskum práce a rodiny, Denník N.

Financovanie

Zdroje nášho financovania zverejňujeme na našej webovej stránke.

Pridaj komentár