Povinná maturita z matematiky ani príplatok za výkon naše vzdelávanie nezlepšia
Ministerstvo školstva v pomerne rýchlom tempe prichádza s rozličnými návrhmi a riešeniami, od ktorých si sľubuje, že zlepšia naše vzdelávanie. Príklady slabo podložených a nepremyslených riešení sa však množia.
V novom článku sa pozeráme na dve otázne opatrenia – povinnú maturitu z matematiky a na odmeňovanie učiteliek a učiteľov podľa výkonu.
Prečítajte si náš nový článok. Nižšie je stručné zhrnutie:
➡️ Ministerstvo školstva chce, aby žiaci a žiačky niektorých stredných škôl povinne maturovali z matematiky. Malo by sa to týkať gymnázií, stredných priemyselných škôl a vybraných druhov stredných odborných škôl. Ministerstvo tým chce zlepšiť matematické zručnosti mladých ľudí.
➡️ Výsledky ukazujú, že práve žiactvo z gymnázií a z maturitných stredných odborných škôl má s matematickou gramotnosťou najmenší problém. Vyššiu pozornosť by sme mali venovať žiactvu, ktoré sa k maturite nedostáva.
➡️ Ministerstvo školstva nijako nepodložilo, že práve povinná maturita z matematiky je zmysluplné riešenie a že môže prispieť k lepšej matematickej gramotnosti mladých ľudí. Nestačí, že povinnú maturitu z matematiky má niekoľko európskych krajín.
➡️ Ministerstvo školstva hlása, že nechce, aby matematika bola strašiakom. Lenže práve povinná maturita môže negatívny vzťah k matematike posilniť. Zavedenie externej skúšky z matematiky v Nemecku viedlo napríklad k tomu, že žiaci a žiačky mali nižšiu vnútornú motiváciu učiť sa, menej obľubovali matematiku a považovali ju za nudnú.
➡️ Ministerstvo školstva sa rozhodlo zaviesť nový príplatok za výkon. Bude sa odvíjať od hodnotenia zo strany riaditeľa alebo riaditeľky a môže byť vo výške od dvoch do 50 percent tabuľkového platu.
➡️ Ani v tomto prípade ministerstvo nepredložilo žiadny dôkaz, že nový príplatok naozaj môže zlepšiť motiváciu a nasadenie ľudí pracujúcich v školách. Výsledky výskumov v tejto oblasti sú zmiešané. Niektoré programy zásluhového alebo výkonového odmeňovania viedli k zlepšeniu motivácie vyučujúcich a iné nie.
➡️ Nastaviť motivujúci a spravodlivý systém odmeňovania učiteliek a učiteľov nie je jednoduché. Ak sa nastaví zle, môže napáchať aj škody. Túto vysoko odbornú a náročnú úlohu však ministerstvo školstva zverilo vedeniam škôl. Tie však na to zrejme nie sú pripravené.
➡️ To, čo v poslednom čase vo vzdelávaní sledujeme, by nás malo začať znepokojovať. Zdá sa, že ministerstvo školstva začalo pracovať na tom, aby nabúralo svoj doteraz budovaný obraz inštitúcie presadzujúcej opatrenia, na ktorých je širšia a dlhodobá zhoda.