Vyhodnotenie podpory na začlenenie žiakov a žiačok z Ukrajiny v základných školách v Bratislave
Predstavujeme novú analýzu z prostredia bratislavských základných škôl. Pozreli sme sa v nej na to, ako sa darilo dvom unikátnym opatreniam na podporu začlenenia detí z Ukrajiny.
Vybrané školy v Bratislave navštevovali terénne pracovníčky z Ukrajiny a lektorky slovenčiny. Terénne pracovníčky podporovali deti psychologicky a sociálne. Lektorky vyučovali slovenčinu ako cudzí jazyk.
Tri takéto základné školy sme navštívili. Učiteľského zboru a podporných tímov sme sa pýtali, ako tieto opatrenia vnímali a čo by navrhli zlepšiť.
Čo sme zistili?
Terénne pracovníčky a lektorky mali podľa personlálu škôl pozitívny vplyv na deti aj prácu učiteľského zboru či podporných tímov:
- Podľa respondentiek a respondentov sa deti z cudziny vďaka terénnym pracovníčkam a lektorkám slovenčiny cítili bezpečnejšie.
- Zlepšila sa aj komunikácia detí v slovenčine, stále však zaostávali v gramatike.
- Pracovníčky pomáhali pri identifikácii špeciálnych potrieb detí aj pri komunikácii s rodičmi.
- V niektorých prípadoch pomohli opatrenia podľa zúčastnených osôb k lepšiemu začleneniu sa detí do kolektívu.
- Pracovníčky odbremenili personál školy.
Personál škôl poukázal aj na slabé stránky opatrení:
- Podpora terénnych pracovníčok a lektoriek slovenčiny nebola dostatočne intenzívna.
- Deti chýbali na vyučovaní, niekedy aj v prípade, keď sa preberalo dôležité učivo.
- Učiteľským zborom a podporným tímom chýbala lepšia spolupráca a komunikácia s pracovníčkami.