Vyhodnotenie podpory na začlenenie žiakov a žiačok z Ukrajiny v základných školách v Bratislave

Predstavujeme novú analýzu z prostredia bratislavských základných škôl. Pozreli sme sa v nej na to, ako sa darilo dvom unikátnym opatreniam na podporu začlenenia detí z Ukrajiny.

Vybrané školy v Bratislave navštevovali terénne pracovníčky z Ukrajiny a lektorky slovenčiny. Terénne pracovníčky podporovali deti psychologicky a sociálne. Lektorky vyučovali slovenčinu ako cudzí jazyk. 

Tri takéto základné školy sme navštívili. Učiteľského zboru a podporných tímov sme sa pýtali, ako tieto opatrenia vnímali a čo by navrhli zlepšiť.

Čo sme zistili?

Terénne pracovníčky a lektorky mali podľa personlálu škôl pozitívny vplyv na deti aj prácu učiteľského zboru či podporných tímov:

  • Podľa respondentiek a respondentov sa deti z cudziny vďaka terénnym pracovníčkam a lektorkám slovenčiny cítili bezpečnejšie.
  • Zlepšila sa aj komunikácia detí v slovenčine, stále však zaostávali v gramatike.
  • Pracovníčky pomáhali pri identifikácii špeciálnych potrieb detí aj pri komunikácii s rodičmi.
  • V niektorých prípadoch pomohli opatrenia podľa zúčastnených osôb k lepšiemu začleneniu sa detí do kolektívu.
  • Pracovníčky odbremenili personál školy.

Personál škôl poukázal aj na slabé stránky opatrení:

  • Podpora terénnych pracovníčok a lektoriek slovenčiny nebola dostatočne intenzívna.
  • Deti chýbali na vyučovaní, niekedy aj v prípade, keď sa preberalo dôležité učivo.
  • Učiteľským zborom a podporným tímom chýbala lepšia spolupráca a komunikácia s pracovníčkami.

Pridaj komentár