Namiesto zrušenia piatackeho testovania mohli radšej otvoriť diskusiu o zmysle národných testov

V polovici mája malo prebehnúť pravidelné testovanie piatakov a piatačiek z matematiky a zo slovenčiny. Ministerstvo školstva však pred dvoma týždňami oznámilo, že v tomto školskom roku nebude. Pozrime sa, prečo sa testovanie zrušilo a či je to dobrý nápad.

Článok sme odomkli tu a nižšie sa nachádza stručné zhrnutie.

Celoslovenské testovanie v piatom ročníku prebieha každoročne od roku 2015. Žiaci a žiačky sa testujú z matematiky a vyučovacieho jazyka, čiže zo slovenčiny alebo z maďarčiny. Testovanie by malo poskytnúť objektívne informácie o tom, aký výkon deti dosahujú v testovaných predmetoch na konci piateho ročníka základnej školy. Druhým cieľom je poskytnúť školám spätnú väzbu a komplexnejší obraz o vedomostiach a zručnostiach ich žiakov a žiačok.

Ministerstvo školstva sa rozhodlo toto testovanie zrušiť pre pandémiu. Argumentuje, že počas dištančného vzdelávania sa v školách líšila kvalita výučby. Protipandemické opatrenia sa navyše zavádzali po okresoch, takže rozdiely v kvalite mohli byť aj regionálne. Preto sa podľa ministerstva nedajú ciele testovania plnohodnotne naplniť.

Tieto dôvody sú dosť nepresvedčivé. Objektívne informácie o výsledkoch detí sú potrebné za každých okolností. A platí to aj pre pokrízové časy, ba možno ešte viac. Rovnako nie je dôvod, prečo by nemali školy po pandémii potrebovať dobrú spätnú väzbu o vedomostiach a zručnostiach svojich žiakov a žiačok.

Problémy s piatackým testovaním spočívajú v niečom úplne inom. Testy sú vytvorené tak, že z výsledkov sa nedozvieme, či sa deti naučili všetko, čo sa mali, a či sa v porovnaní s minulosťou zlepšili alebo zhoršili. Navyše vôbec nie je jasné, na čo ministerstvo školstva piatacké testovanie potrebuje. Štát výsledky v podstate na nič nevyužíva a neprijíma na základe nich žiadne rozhodnutia. Napríklad ak škola dosiahne horšie výsledky, nedostane žiadnu dodatočnú podporu.

Zároveň nik nesleduje, nakoľko a či vôbec sú výsledky testov užitočné aspoň pre školy. Školy síce dostávajú detailnú spätnú väzbu o výsledkoch svojich žiakov a žiačok, no chýbajú údaje, ako s týmito informáciami ďalej pracujú. A teda či výsledky skutočne slúžia školám na to, aby skvalitnili svoju výučbu.

Na Slovensku chýba odborná diskusia, či potrebujeme žiakov a žiačky testovať, a ak áno, ako má testovanie vyzerať a na čo majú slúžiť jeho výsledky. Kvalitné informácie o vzdelávacích výsledkoch detí bezpochyby potrebujeme. Mohli by slúžiť na vyhodnocovanie toho, či sa deťom darí osvojiť si potrebné učivo, aký vplyv majú rôzne opatrenia, ktoré štát zavádza, či ako sa vyvíja náš vzdelávací systém. To by si však vyžadovalo výraznejšie úpravy. Bolo by treba zmeniť testy a jasne zadefinovať, na čo sa výsledky použijú.

Pridaj komentár