Aj napriek mnohým dobrým zmenám po reforme učiva hrozí veľa memorovania
Tento týždeň sa skončilo pripomienkovanie dokumentu, ktorý môže na dlhé roky ovplyvniť, čo sa deti učia na základných školách. Ide o štandardy, ktoré vymedzujú nové učivo. Podľa plánu obnovy by sa totiž od septembra 2026 malo na všetkých základných školách na Slovensku učiť podľa nového obsahu vzdelávania. Pozrime sa, čo ministerstvo školstva navrhuje a či ide o zmenu, na ktorú sa toľké roky čakalo.
Článok sme odomkli tu a nižšie sa nachádza stručné zhrnutie.
Čarovným slovíčkom tejto reformy sa stali cykly. Štát už nebude učivo predpisovať podľa jednotlivých ročníkov, ale ho rozloží do dlhších časových celkov, čiže cyklov. Výrazne to môže pomôcť deťom, ktoré potrebujú viac času, aby sa niečo naučili. Nebude ich totiž obmedzovať jeden rok. Ak sa to podarí správne zaviesť do praxe a žiaci a žiačky dostanú aj potrebnú podporu, môže sa znížiť počet detí, ktoré opakujú ročník. Takéto rozloženie učiva zároveň školám dáva väčšiu voľnosť, aby si určili, kedy budú preberať konkrétnu látku.
Ďalšou dôležitou zmenou malo byť lepšie prepojenie učiva medzi predmetmi či vzdelávacími oblasťami. Zatiaľ sa však nezdá, že by sa tento náročný krok podaril. Lepšie obstáli prírodovedné predmety. Nový prírodovedný obsah by už nemal byť postavený na predmetoch, ale na 10 nosných myšlienkach, ako napríklad sily, energia, Zem a podobne. V prípade spoločenskovedných predmetov sa nepodarilo nájsť podobne dobrú koncepciu. Lepšie sa nepodarilo previazať ani učivo medzi predmetmi z rôznych vzdelávacích oblastí.
Kľúčové zmeny mali nastať predovšetkým v tom, čo sa deti budú učiť na jednotlivých predmetoch. Nové učivo by malo predovšetkým rozvíjať širšie spôsobilostí (gramotnosti), ktoré by mali žiaci a žiačky vedieť uplatniť v reálnom živote. Radikálne by sa mal zlepšiť obsah slovenského jazyky a literatúry. Po novom by sa mali žiaci a žiačky učiť hlavne vzájomne komunikovať, mať dobrý hovorený aj písomný prejav, čítať a počúvať, aby získali informácie alebo mali čitateľský zážitok. Skrátka, dôraz sa kladie na to, aby si deti osvojili zručnosti, ktoré dokážu využiť.
Ďalším príkladom mimoriadne pozitívnej zmeny je časť obsahu v oblasti Človek a spoločnosť. Učivo bývalého predmetu občianska náuka sa zásadne upravilo a po novom by sa malo sústreďovať na aktívne občianstvo, mediálnu gramotnosť či porozumenie ekonomickým vzťahom.
Nie všade sa však podarilo učivo upraviť úspešne. Príkladom je obsah v treťom cykle vzdelávacej oblasti Človek a príroda. Obsahový štandard zahŕňa veľké množstvo pojmov, vzťahov a faktov, ktoré v niektorých prípadoch idú až nad rámec súčasného obsahu. Napríklad sa tu spomína Arrheniova teória kyselín a zásad, ktorá sa v súčasnom učive chémie nenachádza. Rozsiahly zoznam faktov má potenciál prebiť všetko dobré a zmysluplné, čo prírodovedné učivo ponúka.
Veľkým očakávaním bolo, že sa redukuje množstvo učiva, ktoré deti preberajú. Nič také sa však nečrtá. Skôr to vyzerá tak, že niektoré pracovné skupiny využili reformu na to, aby posilnili a rozšírili obsah svojich predmetov. Dobre to vidno na dejepisnom či geografickom obsahu, ale aj na prírodných vedách. Vôbec nie je jasné, či školy dokážu všetok tento obsah prebrať, a najmä či to všetko zvládnu deti.
Výsledok je teda rozpačitý. Niekde sa ministerstvu podaril razantný pokrok, inde stagnujeme alebo dokonca ideme späť. Až príliš vidno, že nové učivo tvorili rozličné autorské tímy, ktoré mali rozdielne záujmy a východiská. Žiaľ, jednotlivé výstupy sa nepodarilo zosúladiť. A ako celok tak reforma príliš nefunguje.