Čo s malými školami? Pomôcť môže tvrdá práca v teréne, nie rozhodnutia od stola
Napísali sme nový článok. Tentoraz o malých školách a čo s nimi. Tu je stručné zhrnutie, odkaz na celý odomknutý článok je nižšie.
Na Slovensku máme pomerne veľa malých základných škôl. Preto mnohých láka myšlienka, že by sme ich mali upratať. Očakáva sa, že by sa tým mohla zvýšiť kvalita vzdelávania a zároveň by sa dalo ušetriť.
Pravdou je, že viac ako 600 základných škôl nespĺňa zákonom stanovený minimálny počet detí. V niektorých lokalitách ale nemusí byť iná možnosť. Najbližšia škola môže byť príliš ďaleko.
Inde však tento argument platiť nemusí. Z týchto viac ako 600 škôl asi 130 má v okruhu 6 kilometrov dostupnú inú školu s voľnou kapacitou.
Ušetriť by sa teda zrejme dalo, ale netreba mať prehnané očakávania. Jednoduchých lokalít nie je až tak veľa a v niektorých by sa zrejme musela financovať aj doprava pre deti.
Ako je to s kvalitou malých a veľkých škôl? Podľa štátnej analýzy malé školy dosahujú v porovnaní s veľkými školami horšie výsledky v testovaniach. Zároveň malé školy majú väčší problém zabezpečiť, aby jednotlivé predmety na druhom stupni vyučovali ľudia s potrebnou kvalifikáciou.
Ďalšie dôležité údaje o kvalite malých a veľkých škôl nám však chýbajú. Podľa štúdie OECD v malých školách môžu mať žiaci a žiačky lepší vzťah a motiváciu k učeniu sa, lepšiu dochádzku, nižšie riziko predčasného odchodu zo vzdelávania, lepšie správanie, vyššiu účasť na mimoškolských aktivitách a lepšie vzťahy s vyučujúcimi.
Podľa výskumu neexistuje žiadna optimálna veľkosť školy. Riešenia by mali vychádzať z dôkladného poznania miestnej situácie a mali by byť šité na mieru lokálnym podmienkam. Školy a miestne komunity treba v tomto procese podporovať, pozitívne motivovať a aktívne zapájať.
Zároveň prvoradou motiváciou na upratovanie škôl by nemali byť financie, ale najlepší záujem detí a miestnej komunity. Nemalo by sa stať, že vďaka úprave síce ušetríme, ale situácia v niektorých lokalitách sa zhorší.