Chýba nám vízia, ako má fungovať neštátne vzdelávanie. Neoverené riešenia z USA nám zrejme nepomôžu
Okrem štátnych škôl na Slovensku fungujú aj súkromné a cirkevné školy. Deti sa môžu vzdelávať i doma, v rámci takzvaného individuálneho vzdelávania.
Zákony a pravidlá máme, avšak spoločná stratégia alebo vízia, ako má systém vzdelávania na Slovensku vyzerať, nám chýba. Do akej miery majú rodičia rozhodovať o tom, akým spôsobom sa vzdelávajú ich deti? A mal by im to štát nielen umožniť, ale i zaplatiť?
K súčasnému vzdelávaciemu systému sme často dospeli prostredníctvom ad hoc riešení a rozhodnutí. Podmienky sa tak značne líšia. Napríklad zatiaľ čo súkromným a cirkevným školám prispieva štát na vzdelávanie rovnako ako štátnym školám, rodičia detí v individuálnom vzdelávaní žiadny príspevok nedostávajú.
A tak síce máme neštátne školy aj domáce vzdelávanie, ale nevieme, aké miesto by v našom systéme mali mať mať a ako by sme ich mali správne riadiť a financovať.
Chýbajúcu diskusiu i víziu potom sprevádzajú ďalšie ad hoc návrhy.
Príkladom je aj nedávny článok Róberta Chovanculiaka z inštitútu INESS, v ktorom ako riešenie na neduhy nášho systému navrhuje zaviesť takzvané vzdelávacie sporiace účty (Educational Savings Accounts – ESA). Tie sa začali rozbiehať vo viacerých štátoch USA. Prakticky fungujú tak, že štát pošle rodičom peniaze na individuálny účet, z ktorého uhrádzajú školné v súkromnej škole, domáce vzdelávanie, online kurz, doučovanie alebo iné schválené výdavky na vzdelávanie.
Tento model sa v ostatných rokoch začal šíriť ako náplasť na frustráciu rodičov, ktorú zažili v štátnych školách počas pandémie.
Systém však nie je overený a tak nemáme dôkazy, že funguje. Novšie štúdie ukazujú, že podobné modely viedli k horším akademickým výsledkom zapojených detí. Výskum o sporiacich účtoch v Iowe zase ukázal, že súkromné a cirkevné školy využili štátne dotácie na zvýšenie školného a pre nízkopríjmové rodiny sa tak mohol obmedziť prístup do týchto škôl.
Samozrejme, to ešte automaticky neznamená, že vzdelávacie sporiace účty sú nezmyselné alebo nefunkčné opatrenie. Avšak bez dôkladnej analýzy a otvorenej diskusie nemá zmysel zavádzať ďalšie ad hoc riešenia.