Ako dosiahnuť vyššie platy a lepšie pracovné podmienky v školstve? Výskum naznačuje, že učiteľské štrajky fungujú
Rokovania medzi školskými odbormi a ministerstvom školstva o platoch a pracovných podmienkach v školstve stále prebiehajú. Ak sa nepodarí dosiahnuť dohodu s ministerstvom školstva, odbory sú odhodlané aj štrajkovať.
O tom, ako by vyzeralo zvýšenie učiteľských platov podľa súčasného návrhu, sme už písali. Skutočný dopad sa k požadovaným 10 % nepribližuje. Vypočítali sme, že v roku 2025 by platy mali medziročne stúpnuť o 4-5 % a v roku 2026 o 6-7 %. Je teda ešte o čom rokovať.
V tejto súvislosti sme sa pozreli na zahraničný výskum a skúsenosti zo Slovenska, či štrajky môžu skutočne priniesť pozitívne zmeny. Ukazuje sa, že áno.
Podľa výskumu v USA viedli učiteľské štrajky k zvýšeniu platov o 3 % už v prvom roku po štrajku, pričom do piatich rokov stúpli platy o 8 %. Okrem toho sa vďaka štrajkom zlepšili pracovné podmienky – počet žiakov na učiteľa klesol v priemere o 0,5 žiaka. Na druhej strane, štrajky trvajúce 10 a viac dní mali krátkodobý negatívny vplyv na výsledky žiakov v matematike.
Podobné skúsenosti máme aj na Slovensku. Viaceré štrajky v minulosti viedli k zvýšeniu tarifných platov školského personálu o 5 až 7 % krátko po štrajku.
Štrajk je nepochybne krajné riešenie. Ak však nedôjde k dohode, ktorá by zabezpečila spravodlivé a dôstojné podmienky pre ľudí pracujúcich v školstve, môže byť štrajk silným nástrojom na presadenie požadovaných zmien. Skúsenosti zo Slovenska aj zahraničia naznačujú, že hoci štrajky nie sú bez rizík, prinášajú konkrétne výsledky, najmä v podobe vyšších platov a lepších pracovných podmienok.
Podrobný pohľad na účinnosť štrajkov v školstve nájdete v našom odomknutom článku v Denníku N.