Nízke platy, stres či spoločenské nedocenenie. Skúmali sme, čo trápi učiteľky a učiteľov v Bratislave

Na Deň učiteľov a učiteliek sme zverejnili výsledky rozsiahleho výskumu o pracovných podmienkach vyučujúcich v Bratislave. Mnohé naše zistenia sú však zrejme univerzálne a týkajú sa celého Slovenska.

Prečítajte si náš článok o tom, čo sme zistili. Alebo si pozrite stručné zhrnutie nižšie:

➡️ Situácia učiteliek a učiteľov v Bratislave je špecifická. Je tu najväčší nedostatok aj fluktuácia vyučujúcich.

➡️ Do značnej miery za to môžu nízke platy, ktoré nedokážu konkurovať mzdám v iných povolaniach. A v Bratislave sú aj veľmi vysoké náklady na život. Kompenzačné príspevky sú príliš nízke a zrejme nepomáhajú. Namiesto nich by bolo lepšie zaviesť atraktívne náborové a stabilizačné príspevky. Pomohlo by aj zvýhodnené nájomné bývanie.

➡️ Učiteľky a učitelia pracujú v neustálom strese, hluku a ich duševné zdravie je podlomené. Preto potrebujeme zaviesť programy, ktoré budú podporovať ich duševnú pohodu a naučia ich zvládať stres a náročné situácie.

➡️ Vyučujúci čelia aj vysokej pracovnej záťaži. Musia suplovať kolegov, vykonávať dozory či riešiť administratívu. Niektorí nemajú počas dňa ani čas na prestávky. Časť tejto záťaže by bolo vhodné odstrániť – napríklad dozory by mal vykonávať niekto iný.

➡️ Je mýtus, že v bratislavských školách je ľahšie vzdelávacie prostredie. V triedach v Bratislave je viac detí a každé desiate dieťa je cudzinec. Tretina škôl nemala školskú psychologičku a rovnaká časť nemala špeciálneho pedagóga. Preto potrebujeme posilniť školské podporné tímy.

➡️ Učitelia sa necítia pripravení na prácu s deťmi so špeciálnymi potrebami. Potrebujeme im poskytnúť kvalitnú prípravu, ale podľa tretiny vyučujúcich sú potrebné školenia príliš drahé. Pomohlo by, keby sme im dali peniaze na kvalitný rozvoj.

➡️ Pracovné podmienky by mohlo výrazne zlepšiť vedenie škôl. Majú na to najväčší vplyv a kompetencie, ale niektoré riaditeľky a riaditelia nemajú dostatočné riadiace a líderské zručnosti. Preto by sme im mali zabezpečiť lepšiu prípravu a podporu.

➡️ Je mimoriadne alarmujúce, že takmer všetci učitelia vnímajú, že spoločnosť si neváži ich prácu. Väčšina vyučujúcich zároveň pociťuje, že nemajú vplyv na dôležité systémové rozhodnutia a že nedostávajú podporu pri zavádzaní reforiem. Toto sa bude meniť ťažko a dlho. Ale pracovať na tom musíme.

Pridaj komentár